Retsplejeloven inddeler retshjælp i 3 trin:
Trin 1: Der ydes rådgivning om juraen i din sag og hvad du kan gøre. Hvordan står du, klager eller løser det selv? Dette ydes til alle og er gratis
Trin 2: Dette er videregående rådgivning, hvor vi bistår med at skrive i din sag. En rykker, et brev, en klage, et processkrift eksempelvis. Dette er normalt enkeltstående ydelser, hvor du selvfølgelig kan komme igen. Men vi ikke fuldt ansvar for din sag fra start til slut. For at dette er gratis kræves at du lever op til indtægtsgrænsen for 2018
Trin 3: Her forsøger vi gennem forhandlinger at forlige din konflikt eller indgå en skriftlig aftale med modparten. Det kræves at du er i en tvist. Også her gælder førnævnte indtægtsgrænse, førend det er gratis.
Retshjælpskontorer yder bistand i de fleste borgernære juridiske spørgsmål.
Det være sig om
- Skilsmisse og samvær med børn
- Jobforhold
- Digitale onlineløsninger
- Arv
- Lejeaftaler og fraflytning
- Gæld og inkasso
- Forbrugeraftaler
- Onlinekøb
- Naboforhold
- Småsagsprocessen i byretten
- Krav fra din bank, forsikring eller forsyningsselskab
NB: Følgende områder kan vi ikke rådgive om: Skatter og afgifter, opholdstilladelse/familiesammenføring, sociale ydelser
Minretssag.dk
Du skal kunne beherske portalen minretssag.dk , hvis du vil stævne en part eller selv skal svare i en sag.
Skulle du blive dømt som udebleven, fordi du ikke kan finde rundt i portalen, bistår vi med at søge om genoptagelse.
Persondata:
Vi er underlagt tavshedspligt og reglerne i Persondatalovgivningen. Alle oplysninger om dig, som du accepterer, at vi opbevarer og råder over, kan du altid bede om at få udleveret og eller slettet. Ingen data udleveres eller udveksles med nogen uden dit forudgående samtykke.
Retshjælpen er ikke en myndighed og vi kan ikke indhente oplysninger om dig hos andre aktører. Når du kommer hos os, modtager du skriftlig information herom. For at bistå dig, er vi nødt til at få et vist minimum af informationer og et samtykke fra dig.